Capacitatea de a citi un
text, dobândită mult prea recent pentru a influenţa evoluţia
genetică, are un impact important asupra creierului uman, care se
adaptează şi utilizează, indiferent de vârsta la care se produce
alfabetizarea, regiuni cerebrale asociate altor funcţii.
"Nu avem un sistem
cerebral înnăscut specializat pentru lectură. Trebuie să
improvizăm, să folosim sistemele care există deja", au
declarat Laurent Cohen, profesor la Institut National de la Santé et
de la Recherche Médicale (INSERM), şi Stanislas Dehaene, profesor
la Collège de France, autorii acestui studiu publicat în revista
americană Science.
Cercetătorii francezi au
utilizat imagistica prin rezonanţă magnetică pentru a măsura
activitatea cerebrală a voluntarilor participanţi la acest studiu.
Studiul a fost realizat
pe 63 de voluntari adulţi - 10 nu ştiau să citească, 22 au fost
alfabetizaţi la o vârstă adultă şi 31 au învăţat să citească
în copilărie. Studiul a fost efectuat în Portugalia şi în
Brazilia, ţări în care, în urmă cu câteva decenii, se întâmpla
"destul de frecvent" ca mulţi copii să nu meargă la
şcoală. Voluntarii au fost supuşi unor stimuli diverşi - fraze
vorbite şi scrise, cuvinte, desene etc.
Cercetătorii au putut
astfel să compare activitatea cerebrală a adulţilor analfabeţi cu
cea a persoanelor alfabetizate - în copilărie sau la vârstă
adultă - şi au comparat impactul avut de procesul de învăţare a
literelor asupra creierului.
Ei au constatat că
impactul avut de alfabetizare a fost "mult mai mare decât lăsau
să se întrevadă studiile precedente" şi afectează atât
zonele asociate văzului din creier, cât şi cele utilizate de
vorbire.
Pentru persoanele care
învaţă să citească, activitatea cerebrală se intensifică în
regiunile primitive "atunci când sunt prezentate simboluri
orizontale, deoarece linia lecturii, în cazul nostru, este
orizontală, însă nu şi atunci când sunt prezentate simboluri
verticale", afirmă autorii studiului.
Sunt activate, totodată,
zonele folosite de creier pentru limbaj, deoarece lectura "activează
sistemul limbajului", făcându-i pe oameni să devină
conştienţi de sunetele pronunţate, permiţând "stabilirea
unor legături între sistemul vizual şi sistemul limbajului, între
literele scrise şi sunete".
Procesul de învăţare a
literelor, chiar dacă are loc la o vârstă adultă, antrenează o
redistribuire a resurselor de care dispune creierul. Astfel,
recunoaşterea vizuală a obiectelor şi a chipurilor cedează
parţial teren, pe măsură ce persoana în cauză învaţă să
citească, deplasându-se "parţial în emisfera dreaptă a
creierului".
Nu s-a stabilit,
deocamdată, dacă cititul are vreo consecinţă negativă asupra
capacităţii de recunoaştere a chipurilor umane.
O altă "descoperire
cu adevărat frapantă", în opinia autorilor studiului,
considerată o dovadă a capacităţii de adaptare a circuitelor
cerebrale, este faptul că alfabetizarea la vârstă adultă are
acelaşi impact asupra creierului ca alfabetizarea la vârsta
copilăriei.
Oricât de puțin timp am avea, suntem datori să ne păstrăm nivelul de sănătate intelectuală, dacă nu prin lectură, atunci prin alte activități la fel de utile. Publicația The Insight Journal scrie că ”lectura este o activitate foarte eficientă pentru a învăța lucruri noi, dar mulți oameni nu vor să își petreacă timpul citind, iar aceasta este o situație cât se poate de firească. Pentru a-și asigura bunăstarea intelectuală, aceștia preferă să urmărească programe TV sau să asculte emisiuni radio cognitive. Altora le este mult mai interesant să călătorească și să descopere lucruri noi sau să viziteze expoziții artistice și să ia parte la evenimente culturale. Mintea se pune în mișcare și atunci când omul crează sau învață un hobby nou. Toate aceste acțiuni ne sporesc nivelul de sănătate intelectuală, dar cei care hotărăsc să citească, nu trebuie neapărat să lectureze lucruri care nu prezintă interes pentru ei. Beletristica, nuvelele, chiar și articolele cognitive din ziare și reviste ne vor ridica nivelul bunăstării intelectuale.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca doresti sa-mi spui parerea ta despre acest articol sau sa mai adaugi ceva, te rog sa scrii mai jos.